Telemedpoint pomáhá v povodněmi zasažených oblastech

Nedávné povodně, které zasáhly oblasti Krnovska a Bruntálska, přinesly nespočet výzev nejen pro místní obyvatele, ale i pro poskytovatele zdravotní péče. Díky službě TeleMedPoint se však podařilo rychle zareagovat a poskytnout potřebnou pomoc obyvatelům, kteří byli povodněmi nejvíce zasaženi. Tým terénních sester se ukázal jako nepostradatelný při monitorování zdravotního stavu lidí v těžce dostupných oblastech.

Těžké podmínky, ale účinná pomoc

Zdravotničtí pracovníci TeleMedPointu se během povodní dostávali k pacientům v komplikovaných podmínkách – rozbité mosty, zdemolované cesty a nánosy bahna byly jen částí překážek, kterým museli čelit. Terénní sestry poskytovaly potřebnou péči, včetně sledování zdravotního stavu pacientů a distribuci léků přímo v místech, kde to bylo nejvíce zapotřebí. V některých případech probíhala měření i venku – pod pergolami, na cestách či v improvizovaných evakuačních centrech.

„Lidé byli často ve stresu a obávali se o své zdraví, a to jak fyzické, tak psychické,“ uvedla vrchní sestra služby Mg. Jindřiška Kosinová. Mnoho obyvatel trpělo dechovými a srdečními potížemi, hypertenzí, depresemi a panickými atakami. Zajištění monitorování zdravotních parametrů, jako je krevní tlak, hladina cukru v krvi či zánětlivé parametry, bylo v těchto podmínkách klíčové.


Spolupráce a koordinace

Zásadním faktorem úspěchu byla úzká spolupráce s krizovými týmy, včetně Českého červeného kříže, Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje a Armády České republiky. Tato koordinace umožnila vytipovat ohrožené obyvatele, kteří potřebovali zajistit zdravotní péči, rychlou distribuci léků, zdravotnických pomůcek a potřebné techniky do nejhůře postižených oblastí. Do pomoci se zapojila také FN Ostrava, která poskytla terénním sestrám materiální podporu. Jednalo se zejména o zdravotnický materiál a léčivé přípravky.

Posádky Českého červeného kříže, které držely službu v nejvíce postižených oblastech, přijímaly žádosti obyvatel o pomoc. Na základě jejich doporučení se obyvatelé obraceli na sestry služby TeleMedPoint s žádostí o posouzení zdravotního stavu a zprostředkování konzultace s lékařem. Vybraným občanům sestry zajistily také potřebné léky a zdravotnických materiál. Krajský koordinátor týmu psychosociální podpory, Mgr. Igor Sacký, DiS., sdělil, že „spolupráce s pracovníky Centra telemedicínských služeb byla nesmírně efektivní a významně přispěla k prospěchu občanů v zasažených oblastech.“


Pozitivní ohlasy a připravenost na budoucnost

Starosta obce Široká Niva na Bruntálsku Tomáš Spáčil ocenil přínos služby TeleMedPoint v reakci na nedávné povodně. „Velmi si vážím pomoci, kterou nám v těchto těžkých chvílích poskytl tým zdravotních sester z TeleMedPointu. Díky jejich obětavé práci a nasazení se podařilo zajistit zdravotní péči i v těch nejvíce postižených oblastech, kam byl přístup velmi komplikovaný. Telemedicína nám ukázala, že je přínosná také v krizových situacích, jako byly tyto povodně."

Jedním z ošetřených obyvatel byl pan Skřivánek, manžel pracovnice Obecního úřadu Zátor. Pacient si stěžoval na nespecifikované zdravotní potíže a byl psychicky vyčerpaný. Jeho manželka se proto rozhodla požádat o pomoc sestry ze služby TeleMedPoint. Na první pohled se zdálo, že jeho potíže jsou primárně psychického rázu a pramení z celkové únavy a stresu způsobeného situací. Během vyšetření pacient zmínil, že měl v minulosti problémy se srdečním rytmem, které nebyly léčeny. Tyto potíže se po nedávných stresových událostech znovu objevily. Sestry zachytily změny v srdečním rytmu pomocí EKG záznamu, které následně potvrdil kardiolog a pozval pacienta ke komplexnímu vyšetření v ordinaci. "Myslel jsem si, že mě měříte zbytečně, že jsou lidé, kteří potřebují vaši pomoc více, ale teď jsem rád, že jste tady a kontrolujete mě" svěřil se pan Skřivánek.

Služba TeleMedPoint pokračuje v monitorování situace a je připravena nabídnout svou pomoc i v nadcházejících měsících, kdy se místní obyvatelé obávají příchodu zimy a možných dalších komplikací spojených s povodněmi.

V Ostravě dne 22. 10. 2024
Zpracoval: PaedDr. Jakub Doležel, Ph.D.


Telemedpoint pomáhá v povodněmi zasažených oblastech